NL

NL

Hoe helpt HouseMatch
vastgoedmakelaars?

Gekwalificeerde leads van verkopers die er vaart achter willen zetten.

Benieuwd naar Smooved of HouseMatch?

Boek een kennismaking in met een van onze experts en kom alles te weten.

Wat doet HouseMatch voor vastgoedmakelaars, en waarom?

Let's cut to the chase: HouseMatch bezorgt vastgoedmakelaars visibiliteit bij verkopers en verhuurders van woningen in heel België. Door verkopers en verhuurders te informeren over de toegevoegde waarde van vastgoedmakelaars, wil HouseMatch ook gekwalificeerde leads tot bij diezelfde makelaars krijgen.

HouseMatch is een platform van Smooved. Sinds 2019 al helpt Smooved vastgoedmakelaars om meer ambassadeurs te creëren, zodat 8 op de 10 mandaten van terugkerende klanten en mond-aan-mondreclame komen - net als bij de meest winstgevende kantoren. We geloven dat makelaars hun geld waard zijn:

  • 75% van de kooptransacties in België wordt begeleid door vastgoedmakelaars

  • Het marktaandeel van vastgoedmakelaars is het afgelopen decennium met meer dan 50% toegenomen

  • Op basis van onafhankelijk geverifieerde data heeft Smooved berekend dat het gemiddelde kantoor in België een NPS score van 64 haalt - kort gesteld wil dat zeggen dat er op 100 pandeigenaars gemiddeld 64 zo tevreden zijn dat ze hun vastgoedmakelaar actief aanraden. Ter vergelijking: Amazon zit op 53, en Apple op 72!

Is HouseMatch onafhankelijk?

Ja, HouseMatch is 100% onafhankelijk - dat is een van de kernovertuigingen waarmee HouseMatch is opgericht. We informeren verkopers en verhuurders op basis van publiek beschikbare data. De volledige Belgische vastgoedmarkt is vertegenwoordigd op ons platform - niet gewoon een beperkte groep makelaars die daarvoor betalen.

Daarnaast verzamelen we zo veel mogelijk “social proof”: we geven geenszins onze eigen mening, maar gebruiken de wijsheid van het volk. Hierbij maken we gebruik van verschillende bronnen: van reviews op Google tot aanbevelingen op Facebook. Voor makelaars die met Smooved samenwerken, vullen we die nog verder aan met geverifieerde reviews van hun historische klanten - zo is er zekerheid over de betrouwbaarheid van de review, en kunnen verkopers en verhuurders ook zien of het om een relevante transactie voor hen gaat.

Voor het berekenen van match scores, baseren we ons enkel op publiek beschikbare panddata: op basis van de historische woningportfolio's berekenen we hoe goed het pand van de verkoper of verhuurder past in de portfolio's van makelaars die panden in de buurt hebben verkocht of verhuurd.

Hoe bepaalt HouseMatch welke makelaars een lead krijgen? Hoe wordt de matching score berekend?

Het is 100% duidelijk: de verkoper of verhuurder kiest volledig zelf met welke makelaars hij/zij in contact treedt, zonder dat HouseMatch hierin stuurt of beperkt. HouseMatch is hierin uniek op de markt: er worden geen postcodes 'geveild' aan makelaars, en makelaars kunnen geen leads kopen bij HouseMatch of Smooved.

Pandeigenaars kunnen op een kaart zien welke makelaars actief zijn in de buurt, en hun profielpagina's verkennen - denk aan LinkedIn voor vastgoedmakelaars. Op die profielpagina's kunnen verkopers en verhuurders van woningen op een efficiënte manier contact opnemen met makelaars: door bijvoorbeeld panddata gestructureerd mee te geven, kan de makelaar voorbereid aan het eerste gesprek beginnen.

Pandeigenaars kunnen via HouseMatch ook nagaan welke makelaarskantoren in de buurt gelijkaardige panden hebben verkocht/verhuurd. HouseMatch maakt daarbij gebruik van zelf-ontwikkelde algoritmes die de historische portfolio's van zo veel mogelijk makelaars in de buurt analyseren. De matching score van een portfolio en een pand is enkel gebaseerd op publiek beschikbare panddata. Denk hierbij aan datapunten als:

  • Locatie

  • Transactietypes

  • Woningtypes

  • Pandtype

  • Pandgrootte

  • Vraagprijzen

Deze score kan geenszins worden “gekocht” door makelaars, of beïnvloed door andere factoren dan publiek beschikbare panddata. Bij gebrek aan voldoende relevante data, kan het zijn dat er geen matching score voor een makelaar berekend kan worden.

Waarom heeft mijn zaak een profiel op HouseMatch?

HouseMatch streeft ernaar verkopers en verhuurders een zo volledig mogelijk beeld van de makelaarsmarkt te kunnen geven. Een volledig beeld is enkel mogelijk met een zo hoog mogelijk aantal makelaars uit de Belgische markt - of nog beter, met de ganse markt. Indien jouw zaak een profiel heeft op HouseMatch, dan is die waarschijnlijk erkend door / lid van een sectorfederatie (denk bijvoorbeeld aan BIV, CIB of Federia) en is er online info over terug te vinden.

Net zoals jouw zaak terug te vinden is op Google, zorgen we ervoor dat jouw zaak ook terug te vinden is op HouseMatch met de gegevens die online raadpleegbaar zijn.

Hoe komen jullie aan mijn gegevens? Welke bronnen gebruiken jullie?

HouseMatch baseert zich enkel op gegevens die publiek beschikbaar zijn, en gegevens die het via Smooved voor de vastgoedmakelaar verzameld heeft. De belangrijkste bronnen hierbij zijn:

  • Websites van de vastgoedmakelaars zelf

  • Andere profielen zoals “Google My Business”- en Facebook-profielen

  • Data ingegeven in Smooved door de vastgoedmakelaars en hun klanten

  • Sectorfederaties als BIV, CIB, Federia en andere

Op basis hiervan bouwen de HouseMatch algoritmes een profiel voor jouw zaak. We voeren ook periodiek checks uit op de betrouwbaarheid van de verzamelde data.

Hoe kan ik mijn bedrijfsgegevens aanpassen?

Als vastgoedmakelaar kan je de gegevens van jouw zaak op HouseMatch zelf aanpassen via jouw Smooved-account. Daar vind je alle mogelijke reviews, bedrijfsgegevens, logo's, foto's etc. terug. Staat er ergens toch foutieve info? Kan altijd gebeuren - je kan die in je Smooved-omgeving aanpassen.

Heb je nog geen Smooved-account en heb je je HouseMatch-profiel dus nog niet geclaimd? Je kan dat steeds doen via het HouseMatch-profiel zelf, of via een aanvraag bij ons sales team op housematch@smooved.be. Ons sales team neemt binnen de 24 uur contact op om jouw claim te verifiëren.

Ik wil niet dat mijn gegevens getoond worden op HouseMatch - kan mijn profiel verwijderd worden?

We streven ernaar verkopers en verhuurders van woning te informeren met zo veel mogelijk publiekelijk beschikbare info - denk aan info die op je eigen website beschikbaar is en dus ook door Google, Bing en alle andere zoekmotoren gebruikt wordt om verkopers te informeren wanneer ze een zoektocht starten.

Bij datasets van duizenden makelaars, kan het gebeuren dat bepaalde info of profielen toch niet (meer) relevant zijn. Indien je denkt dat jouw HouseMatch-profiel om bepaalde redenen niet (meer) relevant is voor verkopers en verhuurders, kan je dat aangeven via housematch@smooved.be. Ons team onderzoekt dan jouw opmerking, en neemt binnen de week contact op om samen de best mogelijke volgende stap af te spreken. Dat kan gaan van het aanpassen van data tot het verwijderen van het profiel van jouw zaak.

Waarom heeft mijn zaak nog geen profiel op HouseMatch?

HouseMatch streeft ernaar het marktoverzicht up-to-date te houden. Met meer dan 4,500 vastgoedkantoren in België, gebeurt het wel elke maand dat er verse makelaarskrachten zich inzetten voor nog meer klanttevredenheid. Indien jouw zaak (voorlopig nog) ontbreekt op HouseMatch, kan je dat aangeven via housematch@smooved.be.

Wat zijn de voordelen van een geverifieerd profiel op HouseMatch?

Geverifieerde profielen op HouseMatch zijn nuttiger voor pandeigenaars:

  • Geverifieerde reviews per transactietype worden verzameld en beschikbaar gesteld via Smooved

  • Verkopers en verhuurders krijgen te zien hoe jij interageert met je klanten dankzij jouw antwoorden op reviews

  • De locatie- en contactinfo is geverifieerd

  • De teaminfo is aangevuld

Daarom krijgen geverifieerde profielen meer visibiliteit op HouseMatch: zo krijgen ze bijvoorbeeld een Smooved tevredenheidsscore, een checkmark en een snellere / meer efficiënte manier om gekwalificeerde leads op te volgen. Pandeigenaars worden evenwel niet louter in de richting van geverifieerde profielen geduwd.

Zijn er kosten verbonden aan aanwezigheid op HouseMatch?

Een basisprofiel op HouseMatch is - net als de aanvragen van pandeigenaars die je ontvangt - volledig gratis. Om je profiel te verifiëren, moet je een Smooved-account hebben. Nog beter nieuws: dankzij Smooved verdien je als makelaar geld (je vindt er hier alles over)! Afhankelijk van het pakket dat je kiest (en de mogelijkheden die je daarmee krijgt om je HouseMatch profiel te wijzigen), wordt er een maandelijkse abonnementskost netto ingehouden van je commissie-totaal bij Smooved.

Waarom wordt mijn kantoor zo laag getoond op het overzicht met de kaart?

First things first: de lijst links op het overzicht met de kaart is géén ranking. Verkopers en verhuurders komen hier terecht zonder pandinfo of voorkeuren te hebben ingegeven – de bedoeling op dit punt in de flow is voornamelijk om hen kennis te laten maken met verschillende kantoren in de buurt. De lijst links laadt standaard met de filter ‘relevantie’ – andere filters zijn ‘afstand’ en ‘tevredenheidsscore’. Relevantie wordt voornamelijk bepaald door de hoeveelheid social proof die we beschikbaar hebben over makelaars. Logisch: hoe meer content, hoe meer we verkopers en verhuurders kunnen informeren via de individuele makelaarsprofielen.

Verkopers en verhuurders kunnen vervolgens kiezen om de echte HouseMatch flow te starten via de paarse knop rechtsonder. Hierbij geven ze pandgegevens en voorkeuren in, waarna het algoritme wel een match-score gaat berekenen. Daarbij houdt het rekening met zaken als historische listing portefeuilles van makelaars in de buurt, hoeveelheid social proof en tevredenheidsscore.

Waarom wordt mijn kantoor in bepaalde regio’s niet getoond?

Op het overzicht met de kaart worden kantoren getoond die zich in de buurt bevinden. In eerste instantie laadt de kaart met kantoren tot op 4 kilometer afstand. Gebruikers kunnen uitzoomen tot een afstand van maximaal 15 kilometer, afhankelijk van de regio. Het algoritme schat in dat grotere afstanden niet meer relevant zijn: ter vergelijking, da’s ongeveer vergelijkbaar met de afstand tussen Mechelen en Brussel. Als de regio waarover jouw vraag gaat dus 15 kilometer of verder ligt van jouw dichtsbijzijnde kantoor, is dit dus de reden waarom je niet verschijnt op het overzicht met de kaart.

In de eigenlijke HouseMatch flow wordt er wel rekening gehouden met historische listings. Als jouw zaak dus toch best wat relevante transacties doet op meer dan 15 kilometer van het dichtsbijzijnde kantoor, is er een goeie kans dat je toch in de resultaten verschijnt. Je kan dit makkelijk zelf even nagaan op je website: als er niet veel listings te vinden zijn in de regio waarover je vraag gaat, ligt het waarschijnlijk ook daar aan.

Waarom klopt het aantal makelaars niet?

Het aantal makelaars houdt enkel rekening met gelicensieerde BIV-makelaars: medewerkers die niet over een BIV-nummer beschikken, worden dus niet meegeteld. Dit is de enige manier om een vergelijkbare basis te creëren overheen alle kantoren in België.

Met meer dan 4,500 vastgoedgroepen in België, gebeurt het wel elke maand dat er verse makelaarskrachten zich inzetten voor nog meer klanttevredenheid (lees: nieuwe BIV-nummers bijkomen), of dat er makelaars switchen van kantoor. Het kan dus zijn dat je dit in je Smooved-omgeving up-to-date moet brengen.